Top 4

17 oktober 2014 - Paramaribo, Suriname

Top 4

Ik heb eens een reis blog gelezen en hij maakte van de periode waarover hij een reis blog schreef een top 4.

Aangezien ik nu al twee weken geen blog geschreven heb en toch de leukstedingen op een rijtje wil zetten, zet ik het in een top 4:

1: Bigi Pan
Afgelopen weekend zijn  we er weer twee dagen opuit geweest, dit keer niet naar de jungle maar naar het noorden van het land, Bigi Pan in Nickerie. In Nickerie zijn veel suikerriet- en rijstplantages. Veel Hindoestanen wonen hier en werken als visser of als plantageboer.

Met de bus, wat weer een hele reis op zich was, zijn we langs een aantal plantages gereden, zijn we in Groningen gestopt voor een ontbijtje, hebben we brulapen gezien in Utrecht, hebben we jongens gezien de aan het slootje springen waren en zijn we gestopt om te kijken naar de Atlantische Oceaan.
Op de opstap plaats aangekomen, wij weer in een bootje gestapt om een klein uur te varen naar ons verblijf plaats. Ik denk dat ik steeds meer een natuurgek ga worden en wie weet dat ik ooit we de o zo saaie natuurdocumentaires mee ga kijken die mijn moeder, vader en broertje zo leuk vinden. Daar deed me dit landschap namelijk echt aan denken. Vogels die overvliegen kleine ‘eilandjes’ op het water, bekijk de foto’s maar, dan krijg je een beetje een beeld.
Aangekomen op onze slaapplek, zoals we al gewend zijn, niet in een hotel. Nee ons huis stond op het water, het leek wel een klein dorpje (van maar liefs 6 huisjes) die op het water stonden en verder alleen maar natuur en natuur en natuur. Prachtig! Dit keer ons eigen hangmatje mee, opgehangen, en lekker met de groep spelletjes gedaan en wat ‘cola’ gedronken. Ook erg leuk om wat meer Nederlandse studenten te ontmoeten.
Na een lekker ontbijtje zijn we weer het water opgegaan om de rode Ibis te spotten, wat een mooie vogel, echt wauw! En toen hebben we heerlijk een natuurlijke modderbad genomen, om vervolgens weer naar huis te gaan.

2. Muziekles
Ik ga niet te veel uitweiden over mijn stage, ondanks ik er kei veel over kan vertellen. Een klas met 17 kinderen, groep 6. De jongste is 8, de oudste is 12. Leraren schreeuwen, noemen de kinderen dom en lui, als straf moeten ze buiten staan of ergere dingen nog, commanderen is hier ook erg normaal.. het woord pedagogisch is hier nog niet ontdenkt. Het woord afspraken wel, dat is namelijk een echte eis aan het begin van de les:
‘Gaan we spelen?’  ‘Nee Juffrouw’, ‘Gaan we praten?’, ‘Nee Juffrouw’.. etc. en dit gebeurt voor iedere les en om het half uur begint een nieuwe les.
Maar dit heet top 4 dus ik ga beginnen aan mijn top:
Ik ging de kinderen ‘uit Artis’ is een beer ontsnapt leren, en het was me een succes. Plaatjes getekend (printers zijn hier niet), het lied op het bord geschreven met een aantal solo’s erin. De kinderen waren zo enorm aan het genieten. Het was zo leuk o om de kinderen waar tijdens lessen soms helemaal niks uitkomt nu te zien stralen en bijna smeken om ook een keer een plaatje vast te mogen houden, wat uiteraard iedereen een keertje mag doen. De kinderen maken mijn dagen goed!

3. Corine en Celia
5 weken, al 5 weken.. de tijd vliegt. Al 5 weken zitten we met zijn drieën op elkaars lip, horen we elke dag elkaar verhalen, in de pauzes samen, weekendjes samen, we slapen samen, eten samen, lachen samen, geven geld uit samen.. Ik heb het maar getroffen met deze twee meiden. Het voelt als de dag van gisteren, het weekend voordat de stage begon, maar toen hebben we een heerlijke avond thuis gehad. Met als planning naar de stad te gaan toch thuis gebleven omdat we een feestje met zijn drieën misschien nog leuker vinden! Het is fantastisch met ze!

4. Free-Wifi
Dinsdag.. We hoorden waarom we geen wifi hadden. De koperen kabel van Tele-Su gejat. Natuurlijk. We hadden ons erop ingesteld dat er een dagje of 2 een storing was.. maak er maar een week of 2 van en Suriname kennende misschien wel 3. Handig is het niet, school opdrachten, leuke stageopdrachten, een essay die geschreven moet worden.. wat te doen zonder internet.
Dinsdag dus maar direct afgesproken dat we de dag erna naar de mac zouden gaan voor free-wifi. Zelden is het zo dat ik mijn hamburger in de mac koud laat worden, dan na een half uur mijn frietjes nog niet op zijn, dat het me niks kan schelen dat we alle drie vastgeketend waren aan onze mobiel om alle gemiste appjes te lezen, alle gemiste facebookposts weer even te lezen en te liken. Maar  deze woensdag kon me dat niks schelen. Het was heeeerlijk weer even wifi te hebben.
En dan nog een meevaller.. We gingen er dus vanuit geen wifi te hebben en hadden voor morgen al een dagje Paramaribo gepland, komen we thuis uit stage.. uit automatisme je mobiel checken and gues what: wifi!!! O so happy.DSCN2201DSCI1036DSCN2165

1. Lisa:
    18 oktober 2014
    Je schrijft leuk Elk! En het klinkt geweldig. Ook de foto's zien er prachtig uit. Geniet ervan
  2. Bert:
    20 oktober 2014
    Dag Elkie, goed om weer even bij te lezen na onze herfstvakantie! Je zit er middenin lees ik. Goed om ook wat afleiding te zoeken en de schoonheid van het land te ontdekken. Ik hoop dat je dit ook kunt doen met zijn bewoners al gaan die soms wel wat anders om met elkaar dan wij gewend zijn.

h gr Bert Kuiper