Like a dream

23 september 2014 - Sipaliwini, Suriname

Heerlijk, lekker uitgeslapen. En enorm gelukkig met een klein beetje heimwee. Geen heimwee naar Zwolle, maar heimwee naar het binnenland, naar de Jugle. Wat is het daar ongelooflijk mooi!

4 dagen terug..

Vroeg uit bed, de laatste dingetjes nog in onze tas gestopt, backpack vol met zo weinig mogelijk spullen met de veronderstelling dat we het hele weekend met onze tas moesten tillen. Op naar 't Vat. Onze stamkroeg waar we op zouden worden gehaald door een busje. En gaan.

4 uur lang was het rijden met de bus, na een uur op een verharde weg, 3 uur op een onverharde, met rood zand bedekte, weg. Met onverharde weg bedoel ik dan ook een weg met enorm veel gaten en hobbels, regelmatig werden we gelanceerd. Maar wat was het uitzicht mooi. De Jugle aan de zijkant van de weg, en af en toe zag je wat kleine dorpjes.

Aangekomen bij de boot om weer wat te eten werden weer genoeg foto's gemaakt. Een enorm grote rivier met aan beide zijkanten hoge bomen, een rivier midden in de Jugle en daar gingen we over varen.. In een boot, geen groot schip maar echt een bootje, werden wij en onze bagage vervoerd. Een groep van 11 mensen plus gidsen, Safi en chaffeur. Een boot die zo laag op het water zat dat als je je hand uit stak het water aan kon raken. Ik kan niet beschrijven hoe mooi het was, ook de foto's geven nog niet het beeld wat ik jullie eigenlijk wil geven. 3 uur varen, toen pas kwamen we eindelijk op onze bestemming aan.

Een houten gebouw met verschillende verdiepingen en daar mochten we onze hangmat ophalen. Wat had ik er zin in zeg, 3 nachten in een hangmat slapen midden in de jugle.

De eerste dag daar deden we verder niks, uitrusten, chillen, veel eten en onze groep leren kennen. Een bijzondere groep kan ik je vertellen.
2 volwassen mensen die oorspronkelijk uit Suriname kwamen, vooral de man sprak de goed Surinaams, waar hij ook erg trots op was, en maakte continu grappen (de meningen verschillen of die grappen ook echt grappig waren). Een Irish Man die als het even kon Marijuana rookte, rum dronk en vooral niet optijd kwam bij het ontbijt. Wel echt een aardige vent overigens. Een wat ouder stel waarvan de man al veel in Suriname was geweest, een tante en een nichtje, een man van 52 die denk ik wel 14 uur film heeft gemaakt van de trip waarvan 3 uur film van alleen al de reis is, ben ik blij dat ik dat niet terug hoef te kijken. En wij drie, drie vlotte enorm gezellige studenten. Die avond lekker spelletjes gedaan, gekletst en gelachen.  En toen de tijd aangebroken was, lekker slapen in de hangmat...

Dag 2.. (ja ik weet het, het wordt een wat langere blog dan de andere blogs maar het was zo leuk, dat ik wel moet schrijven!)

De Voltzberg zou vandaag beklommen worden. We hadden al gehoord dat het zwaar was dus we waren goed voorbereid. Wat was het gaaf, lekker banjeren in de jugle. 3 uur lopen richting de berg. Aapjes gezien een slang gezien en een koor van vogels gehoord. Ik weet het, vroeger heb ik gesmeekt om niet meer naar de bergen te gaan, sorry pap en mam, ik snap nu dat de natuur echt heel gaaf kan zijn.
Eenmaal aangekomen bij de berg hield de Jugle op. Het was mega stijl en alleen maar steen. Maar het uitzicht.
Wauw. Ik geloof dat ik nog nooit zoiets moois heb gezien, overzicht over de hele Jugle. 360 graden jugle... Zo mooi. Wat waren wij gelukkig en besweet toen we het topje van de berg hadden bereikt.
Alleen weer terug.. Wij drie in de kopgroep met nog twee mannen en een gids hebben we hard gelopen om snel in het natuurlijke zwembad te duiken en te wachten op de rest om weer het bootje terug te nemen naar ons verblijf.

Toen we terug kwamen waren er doodskopaapjes bij ons verblijf we werden geroepen en hebben de aapjes wat bananen gevoerd. gewoon echte wilde apen. Hoe gaaf. Niet veel later werden we weer geroepen,een vogelspin.. Oke even doorbijten voor de foto, maar ook een vogelspin vastgehouden. Hoe gaaf.

Ik was verder al een beetje gewend en ben met wat meer gidsen gaan praten, op het verblijf waren wij lang niet de enige 11. ik denk dat er zo'n 4 of 5 groepen waren en nog wat Surinaamse vrouwen die daar waren voor de kookschool, een enorm gezellige boel was het. Maar interessant om met de bewoners van Suriname te praten.
Wat later op de avond zijn we met een aantal naar de rotsen gegaan om daar sterren te kijken. gewoon wauw.

dag 3.
Vandaag zou wat meer een relax dag worden. We zouden nog naar de Ralleighvallen, ook wel Moedervallen lopen maar dat zou niet een enorm lange tocht zijn. Tijdens het lopen werd informatie verteld over de Jugle, wat kan je veel met de natuur. Anti-jeuk, brandhout, voedsel, van noten wordt een pijp gemaakt, en nog veel meer. In de Moedervallen gezwommen en weer terug.

Chiltijd, lekker chillen in onze hangmat, kletsen en een beetje kijken naar het uitzicht en overvliegende vogels.
Douchtijd, er waren wel douches met water uit de rivier, maar wij verkozen dan toch liever de natuurlijke douch. We hadden onze shampoo nog niet in onze haren of een gids kwam al aan ons drie vragen of we mee wouden naar een eilandje dicht in de buurt om daar te gaan zwemmen. Hoe enorm gaaf, Op blote voeten waren zwarte jongens met ontbloot bovenlijf en een sportbroek aan, aan het voetballen. Ondertussen lagen wij in het water en kwamen om de beurt wat jongens het water met een salto het water in springen. Wedstrijdje zwemmen naar de rotsen en weer terug. Jongens en Safi. Safi, een giechel meisje van 14. Ze woont in het binnenland en was hier op vakantie, klimt in bomen, vangt haar eigen krabbetjes, loopt op haar blote voeten de Voltzberg in een razendtempo, eet kokosnoten, een Maron en een echte stoere chick met genoeg littekens op haar benen.

Eenmaal weer terug en te hebben gegeten de bonte avond, het laatste wat ik jullie nog even wil vertellen.

De Ralleighboys zouden optreden, de groep bestond uit chaffeurs, bootmannen en gidsen. Trommelen en zingen, vrouwen die direct gaan dansen. En erg goed ook, mannen uit de band die uiteindelijk spontaan even mee gaan dansen en weer terug gaan naar hun trommels. Het was zo gaaf. Lekker mee gedanst, een gratis danscursus gekregen van de Surinaamse meiden, het wordt nog even oefenen maar het ging 'steeds beter'. Wat heb ik een fantastisch lang-weekend gehad.

1. Guido:
    24 september 2014
    Hoi Elk. Mooi stukje hoor. Daar genieten we van. Ik ken nog wel en paar vogelgeluiden. Haha. PS het is juNgle
  2. Astrid:
    26 september 2014
    Wauw Elk, heerlijk je enthousiasme! 'Hoe gaaf' ik hoor het je zo zeggen ;) doei moppie!